Sběr přihlášek do aukce byl ukončen. Děkujeme všem zájemcům.
AUKCE ENERGIÍ PRO OBYVATELE A PODNIKATELE V ŠESTAJOVICÍCH
Také lidé v Šestajovicích budou moci ušetřit na energiích
Elektronické aukce, které nabízejí možnost snížení cen prostřednictvím sdružení poptávky odběratelů, se staly fenoménem dnešní doby. Města v celé České Republice využívají možnosti zprostředkovat svým občanům účast v aukci energií. Šestajovice nejsou v tomto ohledu výjimkou a po Říčanech, páté a šesté městské části Hlavního Města Prahy nebo například Příbrami, také nabízejí možnost účasti v aukci.
“Neustále se zvyšující náklady nejen na domácnost jsou bohužel realitou dnešní doby, také proto se vedení města po vyhodnocení prospěšnosti takové služby rozhodlo ji podpořit” Říká místostarosta Tomáš Dvořák a dodává, že tato služba je pro občany zcela zdarma a přihlásit se může jakákoliv domácnost nebo podnikatel z obce a okolí.
U těchto aukcí platí, že čím více účastníků se do dražby zapojí, tím výhodnější cenu jim dodavatelé energií nabídnou. V dnešní době, kdy dodavatelé hromadně snižují ceny energií, protože jsou pod větším tlakem a také díky tomu, že jsou komodity na burzách levné, je možné v aukcích dosahovat úspor přes 30% na silové složce elektřiny, komoditní složce plynu a stálých měsíčních poplatcích za odběrná místa.
Dnes je mnohem více než v minulosti zřejmé, že orientace mezi jednotlivými nabídkami dodavatelů je složitá. Často se totiž za platbami skrývají i další poplatky, například za odběrná místa, které dodavatelé mezi deklarované slevy cen nemusí zahrnovat. Pro ty odběratele, kteří chtějí mít jistotu, že dosáhnou skutečně nejvýhodnější ceny na trhu, je tak účast v e-aukci vhodnou volbou. Navíc, díky záměru Energetického regulačního úřadu v příštím roce snížit poplatky za distribuci elektřiny zhruba o deset procent, mohou lidé po novém roce ušetřit hned dvakrát. Pokud se totiž přihlásí do aukce, mají šanci snížit si platby i v rámci neregulované - silové elektřiny, takže po novém roce budou mít o jednotky až desítky tisíc nižší platby za elektřinu, a to jak díky regulačnímu úřadu, tak i díky e-aukci.
Více informací o snižování cen za distribuci zde
Funguje to? Důkazem jsou již desítky měst.
Stejný princip zapojení obyvatel do aukce energií využili jako první v Říčanech u Prahy. Úspěch se dostavil – přihlásilo se zhruba 500 domácností a naprostá většina lidí ušetřila díky e-Aukci více než 20 % nákladů. Nebyla jediná domácnost, která by nedosáhla úspory. Od té doby se úspory v aukcích stále zvyšují a napříklade v aukci 30.7., které se účastnilo 4888 domácností jsme dosáhli průměrné úspory 30,5% :

Co je to e-aukce?
Elektronická aukce, nebo také e-Aukce, je princip obchodování provozovaného ve virtuálním prostředí a funguje podobně jako dražba, pouze s tím rozdílem, že dodavatelé snižují své ceny. Větší množství zájemců - domácností nebo podnikatelů sdruží svou poptávku po elektřině a plynu do jednoho velkého balíku a nabídnou jej všem aktivním dodavatelům na trhu v e-Aukci. Ti pak mezi sebou soutěží o to, kdo získá možnost dodávat energie těmto subjektům. Aukce probíhá elektronicky na internetu, prostřednictvím prověřeného aukčního systému. Dodavatelé vidí množství poptávané energie v jednotlivých distribučních sazbách, nejnižší aktuálně nabízenou cenu a svou cenu, kterou mohou dále snižovat, dokud aukce neskončí. Nevidí, jaké odběratele draží, nevidí konkurenty v e-Aukci, ani kolik jich je. Vše je anonymní a bez možnosti jakéhokoliv ovlivnění.
Jaké jsou základní principy a podmínky e-Aukce?
1. Vše je pro fyzické a právnické osoby zcela ZDARMA.
2. Dodavatelé garantují, že se cena za dodávky elektřiny nebo plynu nebude po dobu 2 let měnit. Po tomto období smlouva zaniká a lidé se budou moci znovu zúčastnit e-Aukce, aby si zajistili nejvýhodnější cenu na trhu v daném čase. Navíc díky administrativnímu servisu pořadatelské společnosti eCENTRE lidé získají i výhodné všeobecné obchodní podmínky, které by jinak od dodavatelů nedostali, a nemusí se obávat skrytých smluvních ujednání, poznámek pod čarou a podobně.
3. Pokud nebude v e-Aukci dosaženo nižší ceny, lidé nemusí podepisovat smlouvu s novým dodavatelem. Cílem celého projektu je zdarma ušetřit domácnostem a podnikatelům náklady.
4. Platby za energie se skládají z regulované složky a neregulované složky.
Regulovaná složka je především cena za distribuci energie, je každoročně pevně stanovena Energetickým regulačním úřadem a nelze ji v e-Aukci soutěžit. Neregulovanou složku si dodavatelé stanovují sami a jde o takzvanou silovou elektřinu, tedy tu, co je skutečně dodávána do našich zásuvek. Tato tvoří asi 40 % z celkové platby. U zemního plynu je to obdobné, v e-Aukci je možné soutěžit opět neregulovanou část, která tvoří až 80 % z celkové platby.
5. S novým dodavatelem lidé začnou odebírat elektřinu a plyn nejdříve v době, kdy jim skončí stávající smlouva, není nutné, aby lidé své stávající smlouvy předčasně vypovídali, a navíc pořadatelská společnost eCENTRE zajistí předání smluv s novým dodavatelem přímo na kontaktním místě a nový dodavatel pak zařídí výpověď toho stávajícího, takže lidé vše vyřídí na kontaktním místě.
Co je nutné udělat pro účast v e-Aukci?
I. Připravit si kopii aktuální smlouvy s dodavatelem včetně všeobecných obchodních podmínek
II. Vzít si také kopii ročního vyúčtování (všechny strany),číslo SIPO nebo bankovního účtu a přijít na kontaktní místo, kde bude možné se do e-Aukce přihlásit.
III. Pokud hradíte platby prostřednictím SIPO, vezměte si sebou spojovací číslo SIPO (10-místné číslo), případně číslo vašeho účtu, pokud platíte převodem.
IV. Přihlášku do aukce musí podepsat ta osoba, která je uvedena na současné smlouvě s dodavatelem nebo jiná osoba na základě plné moci.
Kde je možné získat více informací – kontaktní místo
Kontaktní místo bude otevřeno: ZŠ Šestajovice, Komenského 158, přízemí.
Kontaktní místo můžete navštěvovat: každý pátek od 14 do 19 hodin, a to od 1. do 29. listopadu
Více informací :
www.sestajovice.cz
www.ecentre.cz
e-mail: info@safranek-ecentre.cz
kontaktní linka: +420 775 933 823 (poplatek dle Vašeho tarifu).
Média:
https://www.ecentre.cz/novinka/738-mesta-nabizeji-lidem-sanci-na-levnejsi-energii-zdroj-pravo
https://www.ecentre.cz/novinka/726-tv-reportaz-aukce-energii-se-rozmahaji-zdroj-ftv-prima
https://www.ecentre.cz/novinka/730-mesta-cekaji-na-slevy-energii-zdroj-mf-dnes
Jak vypadá smlouva, kterou se lidé přihlašují do e-aukce?
Vzor smlouvy je možné shlédnout zde: Smlouva a dohoda o plné moci
Nejčastější otázky a odpovědi:
Je účast v aukci pro obyvatele nějakým způsobem zpoplatněna?
Ne, obyvatelé nehradí žádné poplatky. Aukce je pro občany zcela zdarma!
Pokud nedojde ke snížení ceny oproti stávajícímu dodavateli, nebo dojde ke snížení ceny pouze u elektřiny nebo pouze u plynu,
musí obyvatelé uzavřít smlouvy s vítěznými dodavateli?
Nikoliv, pokud by cena vysoutěžená v e-Aukci byla vyšší, než je stávající cena klienta, klient není povinen uzavírat smlouvu s novým (vítězným)
dodavatelem. Pokud dojde ke snížení ceny pouze u jedné komodity, může klient uzavřít jen smlouvu na danou komoditu. Smlouvy na dodávky
jednotlivých komodit jsou na sobě naprosto nezávislé. Běžně však v elektronických aukcích na dodávky komodit elektřina a zemní plyn
dosahujeme úspor v rozmezí 10-30 %. Domácnosti mají reálnou šanci ušetřit.
Kolik domácností se musí k aukci přihlásit, aby se dosáhlo očekávané snížení cen?
Čím větší bude počet domácností (objem poptávané energie), tím nižší ceny je možné dosáhnout. Předběžně počítáme s účastí cca 3000
domácností. Je možné spojit domácnosti z různých městských částí dohromady, počítáme s účastí občanů i z okolí.
Mohou se přihlásit i podnikatelé?
Ano, počítáme i s účastí podnikatelů.Zejména majitelé restaurací a různých provozoven mají také šanci si výrazně snížit náklady.
Mohou se obyvatelé účastnit e-Aukce, když mají uzavřenou smlouvu na dobu určitou, např. do dubna 2014?
Ano mohou, elektronická aukce je realizována na období 2 let a tito uživatelé se tedy mohou k odběru připojit po uplynutí jejich stávající
smlouvy, a to na dobu dalších 2 let. Po uplynulých dvou letech bude opětovně vyhlášena e-Aukce.
V jakém termínu bude možné začít s odběrem energií od nových dodavatelů?
Termíny zahájení odběru od vybraných dodavatelů záleží na výpovědních lhůtách smluv stávajících dodavatelů. U každé domácnosti budou
tedy různé. Standardně bývá výpovědní lhůta 3 měsíce. V takovém případě, když bude výpověď podána do konce března, může dodávka od
nového dodavatele na základě nové smlouvy začít od července.
Proč musím eCENTRE předávat kopii smlouvy, ročního vyúčtování a další údaje, včetně těch osobních?
Chceme občanům pomoci s jejich náklady, proto nejdříve pořebujeme vědět, jaké jsou a proto je důležité, abychom od občanů dostali
vyúčtování za 12 měsíců. Smlouvu s dodavatelem potřebujeme pro to, abychom věděli, kdy a jak se dá případně vypovědět a jaké jsou další
podmínky smlouvy. Zajišťujeme občanům 100% administrativní servis, což znamená, že s novým dodavatelem vyřídíme veškeré náležitosti a
lidé si nebudou muset přechod k novému dodavateli zajišťovat sami. Další osobní údaje potřebujeme, abychom mohli zajistit přípravu smlouvy.
Kde mohou obyvatelé zjistit, na jak dlouhé období mají uzavřenou smlouvu se stávajícím dodavatelem, pokud to není z jejich
smlouvy zcela zjevné nebo jí třeba nemohou najít? Tuto informaci jim musí poskytnout stávající dodavatel - na kontaktní lince.
Jaké jsou záruky, že během 2 let trvání smlouvy nedojde ke změně ceny ze strany dodavatele?
Dodavatelé před aukcí musí akceptovat zadávácí podmínky, které obsahují různé garance, mimo jiné i garanci nezvyšování ceny po dobu
trvání smlouvy a 100% garanci tolerance odběru, což znamená, že pokud lidé odeberou méně elektřiny nebo plynu, než v minulém roce, není
to problém.
