Dne 27.11.2013 proběhlo 2.kolo aukce pro občany Rychnova.

Děkujeme všem přihášeným občanům. Během několika dní budeme rozesílat výsledky aukce.

AUKCE ENERGIÍ PRO OBYVATELE A PODNIKATELE RYCHNOVA NAD KNĚŽNOU

Pozor - kontaktní místo otevíráme již ve středu 18.9. od 9:00

Také lidé v Rychnově budou moci ušetřit na energiích

Elektronické aukce, které nabízejí možnost snížení cen prostřednictvím sdružení poptávky odběratelů, zažívají v poslední době velký úspěch. Čím více účastníků se do dražby zapojí, tím výhodnější cenu jim dodavatelé energií nabídnou. Aukce na energie se již konaly v desítkách měst a zůčastnilo se již více než 10 000 domácností. Po Říčanech, páté a šesté pražské městské části nebo Příbrami nabízí svým občanům tuto možnost i město Rychnov nad Kněžnou. Od 18. září do 23. října bude probíhat sběr dat pro e-Aukci v Rychnově nad Kněžnou. Čekáme velký zájem a díky tomu také úspory vysoko nad 15 %. V případě, že se lidé do aukce přihlásí v září nebo říjnu, nového dodavatele jim vysoutěžíme v listopadu a v prosinci již budou mít smlouvy s novými dodavateli a nižšími cenami.

Navíc, plánuje se snižování ceny i za distribuci, takže výsledné úspory by mohly být ještě nižší. Více informací o snižování cen za distribuci zde

https://www.safranek-ecentre.cz/news/dobra-zprava-pro-nas-vsechny-poplatky-za-distribuci-elektriny-se-snizi-hlasi-eru/

Co je to e-AUKCE?

Elektronická aukce, nebo také e-Aukce, je princip obchodování provozovaného ve virtuálním prostředí a funguje podobně jako dražba, pouze s tím rozdílem, že dodavatelé snižují své ceny. Větší množství zájemců - domácností nebo podnikatelů sdruží svou poptávku po elektřině a plynu do jednoho velkého balíku a nabídnou jej všem aktivním dodavatelům na trhu v e-Aukci. Ti pak mezi sebou soutěží o to, kdo získá možnost dodávat energie těmto subjektům. Aukce probíhá elektronicky na internetu, prostřednictvím prověřeného aukčního systému. Dodavatelé vidí množství poptávané energie v jednotlivých distribučních sazbách, nejnižší aktuálně nabízenou cenu a svou cenu, kterou můžou dále snižovat, dokud aukce neskončí. Nevidí, jaké odběratele draží, nevidí konkurenty v e-Aukci, ani kolik jich je. Vše je anonymní a bez možnosti jakéhokoliv ovlivnění

Jaké jsou základní principy a podmínky e-Aukce?

1. Vše je pro fyzické a právnické osoby zcela ZDARMA.
2. Dodavatelé garantují, že se cena za dodávky elektřiny nebo plynu nebude po dobu 2 let měnit. Po tomto období smlouva zaniká a lidé se budou moci znovu zúčastnit e-Aukce, aby si zajistili nejvýhodnější cenu na trhu v daném čase. Navíc díky administrativnímu servisu pořadatelské společnosti eCENTRE lidé získají i výhodné všeobecné obchodní podmínky, které by jinak od dodavatelů nedostali, a nemusí se obávat skrytých smluvních ujednání, poznámek pod čarou a podobně.
3. Pokud nebude v e-Aukci dosaženo nižší ceny, lidé nemusí podepisovat smlouvu s novým dodavatelem. Cílem celého projektu je zdarma ušetřit domácnostem a podnikatelům náklady.
4. Platby za energie se skládají z regulované složky a neregulované složky.

    Regulovaná složka - především cena za distribuci energie (elektřiny či zemního plynu), která je každoročně pevně stanovena Energetickým
regulačním úřadem a nelze ji tudíž soutěžit.
    Neregulovaná složka - výši této části si dodavatelé stanovují sami, a tudíž lze soutěžit v e-Aukci

Neregulovaná složka u elektřiny: jedná se o cenu za silovou elektřinu (tedy skutečně dodanou do Vašich zásuvek) v kWh a dále pevnou cenu za měsíc (poplatek za činnost dodavatele, například za tvorbu vyúčtování, evidenci, apod.). V e-Aukci soutěžíme neregulovanou část, tedy silovou elektřinu. Tato tvoří cca 40% z celkové platby.

Neregulovaná složka u zemního plynu: jedná se o cenu za samotnou spotřebu zemního plynu včetně stálého měsíčního poplatku. V e-Aukci soutěžíme    neregulovanou část. Tato tvoří až 80% z celkové platby.

5. S novým dodavatelem lidé začnou odebírat elektřinu a plyn nejdříve v době, kdy jim skončí stávající smlouva, není nutné, aby lidé své stávající smlouvy předčasně vypovídali, a navíc pořadatelská společnost eCENTRE zajistí předání smluv s novým dodavatelem přímo na kontaktním místě a nový dodavatel pak zařídí výpověď toho stávajícího, takže lidé vše vyřídí na kontaktním místě.

Jak vypadá smlouva, kterou se lidé přihlašují do e-aukce?
Vzor smlouvy je možné shlédnout zde:
Smlouva a dohoda o plné moci

Kam pro informace?

Veškeré další potřebné informace získáte na kontaktním místě, které zřídila společnost eCENTRE ve spolupráci s městem Rychnov nad Kněžnou v budově městského úřadu, Havlíčkova 136. Kontaktní místo bude otevřeno každou středu od 9 do 17 hodin, a to od 18. září do 23. října 2013. v zasedací místnosti ve 2. patře, číslo dveří 200.

Kontaktní osoba: Mgr. Jakub Šafránek

Hotlinka: 775 933 823 (poplatek za hovor dle vašeho tarifu)

e-mail: info@safranek-ecentre.cz

www.rychnov-city.cz  | www.safranek-ecentre.cz/rychnov | www.ecentre.cz

Jak se přihlásit do aukce?

Přijďte kdykoliv mezi 9 a 17 hodinou od 18. září  do 23. Října 2013 na naše kontaktní místo a s sebou si přineste kopie těchto podkladů:

  1. kopii smlouvy se stávajícím dodavatelem, a to včetně všech dodatků a obchodních podmínek
  2. kopii ročního vyúčtování spotřeby elektřiny a plynu.
  3. Připravte si také spojovací číslo SIPO nebo číslo bankovního účtu z kterého si přejete hradit odběr elektřiny, či plynu.

Podklady od Vás pracovníci eCENTRE zkontrolují, převezmou a uzavřou s Vámi smlouvu, která Vám zajistí účast v e-Aukci. Pozor, smlouvu s námi musí vždy podepsat ten člen rodiny nebo odpovědná osoba v případě podnikatele, která je uvedena i na smlouvách se stávajícími dodavateli.

Co dělat, když ... ?

  • Nemůžete nají smlouvu se stávajícím dodavatelem?
    • Pokud odebíráte od stejného dodavatele více než 10 let, je velmi pravděpodobné, že žádnou smlouvu o dodávkách nemáte. Je-li tomu tak, platí standardní 3-měsíční výpovědní lhůta a můžeme Vás bez problému zařadit do aukce i bez doložení smlouvy. Pokud si nejste jistí, je nutné ověřit informaci o vypověditelnosti smlouvy na kontaktní lince Vašeho stávajícího dodavatele a tyto informace nám sdělit na kontaktním místě.
  • Nemáte kompletní vyúčtování za 12 měsíců, protože jste nový odběratel nebo nový nájemník?
    • V tomto případě od Vás budeme požadovat mimo smlouvy o sdružených dodávkách také smlouvu o připojení k distribuční soustavě, výši záloh a předpoklad spotřeby v MWh za rok. Pokud nemáte vůbec žádné vyúčtování, je nutné také doložit kód odběrného místa EAN ( u elektřiny ) nebo EIC ( u plynu ).
  • Máte v současnosti smlouvu na dobu určitou?
    • Tuto smlouvu je nutné včas vypovědět. Někteří dodavatelé požadují výpověď až 3 měsíce před ukončením smlouvy na dobu určitou, jinak se smlouva automaticky prodlouží na období, na které byla sjednána, případně na jiné období, uvedené ve smlouvě. Doporučujeme ověřit si nutnost výpovědi u stávajícího dodavatele.
    • Běžný postup, který v rámci 100% administrativního servisu provádíme, je zajištění výpovědi stávajícímu dodavateli ze strany nového dodavatele. V případě, že je však nutné Vaši smlouvu vypovědět do konce prosince, nový dodavatel ještě nebude schopen za Vás tuto administrativu provést a musíte tak učinit sami.

Nejčastější otázky a odpovědi k e-Aukci elektřiny a plynu

Je účast v aukci pro obyvatele nějakým způsobem zpoplatněna?

Ne, obyvatelé nehradí žádné poplatky. Aukce je pro občany i firmy a živnostníky zcela zdarma!

Jaké úspory je možné dosáhnout?

Úspory se aukcích se běžně pohybují mezi 15 a 35%. V aukci konané 30.7. jsme dosáhli průměrné úspory na elektřině 34,5%, na zemním plynu pak 27,3%. Soutěžíme vždy jen silovou elektřinu, která tvoří asi 40% z celkové platby a komoditní složku plynu, která tvoří přibližně 80% z celkové platby.

Výsledky aukce z aukce 30.7. pro 4888 domácností

Pokud nedojde ke snížení ceny oproti stávajícímu dodavateli, nebo dojde ke snížení ceny pouze u elektřiny nebo pouze u plynu, musí obyvatelé uzavřít smlouvy s vítěznými dodavateli?

Nikoliv, pokud by cena vysoutěžená v e-Aukci byla vyšší, než je stávající cena klienta, klient není povinen uzavírat smlouvu s novým (vítězným) dodavatelem. Pokud dojde ke snížení ceny pouze u jedné komodity, může klient uzavřít jen smlouvu na danou komoditu. Smlouvy na dodávky jednotlivých komodit jsou na sobě naprosto nezávislé. Pokud bude dosaženo nižší ceny za danou komoditu, než klient hradí nyní, je jeho povinností podepsat smlouvu s vítězným dodavatelem Běžně však v elektronických aukcích na dodávky komodit elektřina a zemní plyn dosahujeme úspor v rozmezí 15-30 %. Domácnosti i podnikatelé mají tedy reálnou šanci ušetřit.

Kolik domácností se musí k aukci přihlásit, aby se dosáhlo očekávané snížení cen?

Čím větší bude počet domácností (objem poptávané energie), tím nižší ceny je možné dosáhnout. Předběžně počítáme s účastí cca 300 domácností. Je možné spojit domácnosti z různých měst dohromady, počítáme také s účastí občanů i firem z okolí.

Mohou se přihlásit i podnikatelé?

Ano, počítáme i s účastí podnikatelů. Zejména majitelé restaurací a různých provozoven mají také šanci si výrazně snížit náklady.

Mohou se obyvatelé účastnit e-Aukce, když mají uzavřenou smlouvu na dobu určitou, např. do listopadu 2014?

Ano, mohou, elektronická aukce je realizována na období 2 let a tito uživatelé se tedy mohou k odběru připojit po uplynutí jejich stávající smlouvy, a to na dobu 2 let. Po uplynulých dvou letech bude opětovně vyhlášena e-Aukce. Podmínkou účasti v aukce je, aby smlouva se současným dodavatelem nekončila později, než 12 měsíců po konání aukce, pro občany Rychnova tedy platí, že jejich smlouva s nynějším dodavatelem nesmí končit později, než v listopadu 2014.

V jakém termínu bude možné začít s odběrem energií od nových dodavatelů?

Termíny zahájení odběru od vybraných dodavatelů záleží na výpovědních lhůtách smluv stávajících dodavatelů. U každé domácnosti budou tedy různé. Standardně bývá výpovědní lhůta 3 měsíce. V takovém případě, když bude výpověď podána do konce března, může dodávka od nového dodavatele na základě nové smlouvy začít od července.

Proč musím eCENTRE předávat kopii smlouvy a ročního vyúčtování?

Chceme občanům pomoci s jejich náklady, proto nejdříve pořebujeme vědět, jaké jsou a proto je důležité, abychom od občanů dostali vyúčtování za 12 měsíců. Smlouvu s dodavatelem potřebujeme, abychom věděli, kdy a jak se dá případně vypovědět a jaké jsou další podmínky smlouvy. Zajišťujeme občanům 100% administrativní servis, což znamená, že s novým dodavatelem vyřídíme veškeré náležitost a lidé se nebudou muset přechod k novému dodavateli zajišťovat sami.

Kde mohou občané zjistit, na jak dlouhé období mají uzavřenou smlouvu se stávajícím dodavatelem, pokud to není z jejich smlouvy zcela zjevné?

Občané mohou zavolat na kontaktní linku jejich stávajícího dodavatele, který jim tuto informaci sdělí.

Jaké jsou záruky, že během 2 let trvání smlouvy nedojde ke změně ceny ze strany dodavatele?

Dodavatelé před aukcí musí akceptovat zadávácí podmínky, které obsahují různé garance, mimo jiné  i garanci nezvyšování ceny po dobu trvání smlouvy a 100% garanci tolerance odběru, což znamená, že pokud lidé odeberou méně elektřiny nebo plynu, než v minulém roce, není to problém.

Není pro mě tento projekt riskantní,když neznám výsledky?

Touto cestou nakupuje energie mnoho měst a obcí. Je to velice dynamický a férový způsob výběru dodavatele. Dodavatelé spolu v jedné chvíli mohou bojovat a snižovat tak vaše ceny. Bezesporu je tato cesta bezpečnější, než výběr dodavatele mezi dveřmi, kdy nemáte vlastně vůbec jistotu, jestli nabízené ceny jsou opravdu tak výhodné, ani zdali smlouva neskrývá nějakou právní kličku. Pokud se domácnost rozhodne šetřit a chce změnit dodavatele, je cesta e-aukce vhodný způsob.

Distribuční sazby a nastavení denního a nočního tarifu se nějak změní?

Ne, výše uvedené je věcí distribuce a zůstává vše nadále v platnosti

Více otázek a odpovědí zde