AUKCE ENERGIÍ PRO OBYVATELE A PODNIKATELE PŘÍBRAMI
1.kolo aukce proběhlo velmi úspěšně - zahajujeme 2. kolo. Pozor, kontaktní místo v Městské realitní kanceláři bude znovu otevřeno již ve čtvrtek 19.9.
Téměř 3600 domácností z celé ČR v srpnu ušetřilo dohromady 40 milionů korun díky tomu, že se sdružily do elektronické aukce na dodávky elektřiny a zemního plynu. Příbramští občané nebyli výjimkou a díky účasti v této aukci uspořili takřka 2,5 milionu korun.
Město Příbram nabídlo svým občanům možnost účasti v elektronické aukci, která proběhla 29.8.2013. Během července se lidé mohli přihlašovat do aukce v kontaktním místě v Městské realitní kanceláři. Zájem projevilo 208 domácností s celkem 323 odběrnými místy. Z řad podnikatelů se do aukce přihlásilo 14 podnikatelů s 31 odběrnými místy.
Dosažené úspory v nynějším nadcházejícím zimním období jistě udělaly lidem z Příbrami radost. Na elektřině se podařilo ušetřit 36,90%, na zemním plynu pak 34,3%. Celková průměrná úspora je 36,15%. Podnikatelé dosáhli úspor dokonce 48,69% na elektřině a 30,45% na plynu.
Reportáž s vyjádřením pana starosty Ing. Pikrta k aukci energií v Příbrami (čas 1:33) zde
Zájemci o levnější energie, kteří se nestihli přihlásit do aukce, mají možnost tak učinit v rámci druhého kola. Kontaktní místo v Městské realitní kanceláři na adrese Čs. armády 5, Příbram IV. (vedle autobusového nádraží) bude otevřeno každý čtvrtek od 19.9 až do 24.10. vždy mezi 13 a 19 hodinou. Poslední možné datum pro přihlášení do aukce bude 24.10.
Více informací níže...
Obyvatelé Příbrami budou opět moci ušetřit na energiích !
Elektronické aukce, které nabízejí možnost snížení cen prostřednictvím sdružení poptávky odběratelů, zažívají v poslední době velký úspěch. Čím více účastníkůse do dražby zapojí, tím výhodnější cenu jim dodavatelé energií nabídnou. Po velmi úspěšném prvním kole aukce v Příbrami bude opět otevřeno kontaktní místo v městské realitní kanceláři. Od 19.září do 24.října bude opět probíhat sběr dat do e-Aukce v Příbrami. Čekáme obrovský zájem až tisícovek lidí a díky tomu také úspory vysoko nad 10 %.
Navíc, plánuje se snižování ceny i za distribuci, takže výsledné úspory by mohly být ještě nižší. Více informací o snižování cen za distribuci zde
Funguje to? Důkazem je již uskutečněné 1. kolo aukce v Příbrami a dalších více než 200 měst v ČR.
V 1. kole aukce v Příbrami se na elektřině podařilo ušetřit 36,90%, na zemním plynu pak 34,3%. Celková průměrná úspora je 36,15%. Podnikatelé dosáhli úspor dokonce 48,69% na elektřině a 30,45% na plynu. O tom, že aukce v Příbrami byla úspěšná svědčí také to, že průměrná úspora za 2-leté soutěžené období je 4718 Kč u elektřiny a 8 349 Kč u zemního plynu. Vůbec největší dosažená úspora u domácností, ze které se může daný občan právem těšit, byla 57 524 Kč na zemním plynu. Mezi podnikatelskými subjekty bylo nejúspěšnější jedno z místních SVJ, které dosáhlo úspory 103 279 Kč na zemním plynu.
Co je to e-aukce?
Samotná elektronická aukce je stejný princip, jako když probíhá dražba, s tím rozdílem, že dodavatelé snižují své ceny dolů. Aukci je možné prodlužovat, takže dodavatelé mohou o své zákazníky opravdu bojovat a předhánět se. Zároveň se nemůže stát, že by cena energií místo poklesu vzrostla. Pokud by se nepodařilo aukcí zajistit lepší cenu, než mají od současných dodavatelů, mohou účastníci bez jakéhokoliv postihu od aukce ustoupit.
Jaké jsou základní principy a podmínky e-Aukce?
1. Vše je pro fyzické a právnické osoby s odběrnými místy na území města Příbram zcela ZDARMA.
2. Dodavatelé garantují, že se cena za dodávky elektřiny nebo plynu nebude po dobu 2 let měnit. Po tomto období smlouva zaniká a lidé se budou moci znovu zúčastnit e-Aukce, aby si zajistili nejvýhodnější cenu na trhu v daném čase. Navíc díky administrativnímu servisu pořadatelské společnosti eCENTRE lidé získají i výhodné všeobecné obchodní podmínky, které by jinak od dodavatelů nedostali, a nemusí se obávat skrytých smluvních ujednání, poznámek pod čarou a podobně.
3. Pokud nebude v e-Aukci dosaženo nižší ceny, lidé nemusí podepisovat smlouvu s novým dodavatelem. Cílem celého projektu je zdarma ušetřit domácnostem a podnikatelům náklady.
4. Platby za energie se skládají z regulované složky a neregulované složky.
Regulovaná složka je především cena za distribuci energie, je každoročně pevně stanovena Energetickým regulačním úřadem a nelze ji v e-Aukci soutěžit. Neregulovanou složku si dodavatelé stanovují sami a jde o takzvanou silovou elektřinu, tedy tu, co je skutečně dodávána do našich zásuvek. Tato tvoří asi 40 % z celkové platby. U zemního plynu je to obdobné, v e-Aukci je možné soutěžit opět neregulovanou část, která tvoří až 80 % z celkové platby.
5. S novým dodavatelem lidé začnou odebírat elektřinu a plyn nejdříve v době, kdy jim skončí stávající smlouva, není nutné, aby lidé své stávající smlouvy předčasně vypovídali, a navíc pořadatelská společnost eCENTRE zajistí předání smluv s novým dodavatelem přímo na kontaktním místě a nový dodavatel pak zařídí výpověď toho stávajícího, takže lidé vše vyřídí na kontaktním místě.
Co je nutné udělat pro účast v e-Aukci?
I. Připravit si kopii aktuální smlouvy s dodavatelem včetně všeobecných obchodních podmínek
II. Vzít si také kopii ročního vyúčtování (všechny strany),číslo SIPO nebo bankovního účtu a přijít na kontaktní místo, kde bude možné se do e-Aukce přihlásit.
III. Pokud hradíte platby prostřednictím SIPO, vezměte si sebou spojovací číslo SIPO (10-místné číslo), případně číslo vašeho účtu, pokud platíte převodem.
IV. Přihlášku do aukce musí podepsat ta osoba, která je uvedena na současné smlouvě s dodavatelem nebo jiná osoba na základě plné moci.
Co dělat, když ... ?
- Nemůžete nají smlouvu se stávajícím dodavatelem?
- Pokud odebíráte od stejného dodavatele více než 10 let, je velmi pravděpodobné, že žádnou smlouvu o dodávkách nemáte. Je-li tomu tak, platí standardní 3-měsíční výpovědní lhůta a můžeme Vás bez problému zařadit do aukce i bez doložení smlouvy. Pokud si nejste jistí, je nutné ověřit informaci o vypověditelnosti smlouvy na kontaktní lince Vašeho stávajícího dodavatele a tyto informace nám sdělit na kontaktním místě.
- Nemáte kompletní vyúčtování za 12 měsíců, protože jste nový odběratel nebo nový nájemník?
- V tomto případě od Vás budeme požadovat mimo smlouvy o sdružených dodávkách také smlouvu o připojení k distribuční soustavě, výši záloh a předpoklad spotřeby v MWh za rok. Pokud nemáte vůbec žádné vyúčtování, je nutné také doložit kód odběrného místa EAN ( u elektřiny ) nebo EIC ( u plynu ).
- Máte v současnosti smlouvu na dobu určitou?
- Tuto smlouvu je nutné včas vypovědět. Někteří dodavatelé požadují výpověď až 3 měsíce před ukončením smlouvy na dobu určitou, jinak se smlouva automaticky prodlouží na období, na které byla sjednána, případně na jiné období, uvedené ve smlouvě. Doporučujeme ověřit si nutnost výpovědi u stávajícího dodavatele.
- Běžný postup, který v rámci 100% administrativního servisu provádíme, je zajištění výpovědi stávajícímu dodavateli ze strany nového dodavatele. V případě, že je však nutné Vaši smlouvu vypovědět do konce prosince, nový dodavatel ještě nebude schopen za Vás tuto administrativu provést a musíte tak učinit sami.
Kde je možné získat více informací – kontaktní místo
Kontaktní místo bude otevřeno v Městské realitní kanceláři, Čs. armády 5, Příbram IV.
Kontaktní místo můžete navštěvovat každý čtvrtek mezi 13. a 19. hodinou, a to od 19.září do 24.října
Více informací :
www.pribram-city.cz
www.ecentre.cz
e-mail: jakub.safranek@ecentre.cz
kontaktní linka: +420 775 933 823 (poplatek dle Vašeho tarifu).
Média:
https://www.pribram.cz/clanek-pribramsti-by-mohli-usetrit-za-plyn-a-elektrinu-radnice-vybizi-ke-vstu
https://www.krajskelisty.cz/stredocesky-kraj/okres-pribram/1008-levnejsi-energie-pro-pribram.htm
Jak vypadá smlouva, kterou se lidé přihlašují do e-aukce?
Vzor smlouvy je možné shlédnout zde: Smlouva a dohoda o plné moci
Nejčastější otázky a odpovědi:
Je účast v aukci pro obyvatele nějakým způsobem zpoplatněna?
Ne, obyvatelé nehradí žádné poplatky. Aukce je pro občany zcela zdarma!
Pokud nedojde ke snížení ceny oproti stávajícímu dodavateli, nebo dojde ke snížení ceny pouze u elektřiny nebo pouze u plynu,
musí obyvatelé uzavřít smlouvy s vítěznými dodavateli?
Nikoliv, pokud by cena vysoutěžená v e-Aukci byla vyšší, než je stávající cena klienta, klient není povinen uzavírat smlouvu s novým (vítězným)
dodavatelem. Pokud dojde ke snížení ceny pouze u jedné komodity, může klient uzavřít jen smlouvu na danou komoditu. Smlouvy na dodávky
jednotlivých komodit jsou na sobě naprosto nezávislé. Běžně však v elektronických aukcích na dodávky komodit elektřina a zemní plyn
dosahujeme úspor v rozmezí 10-30 %. Domácnosti mají reálnou šanci ušetřit.
Kolik domácností se musí k aukci přihlásit, aby se dosáhlo očekávané snížení cen?
Čím větší bude počet domácností (objem poptávané energie), tím nižší ceny je možné dosáhnout. Předběžně počítáme s účastí cca 3000
domácností. Je možné spojit domácnosti z různých městských částí dohromady, počítáme s účastí občanů i z okolí.
Mohou se přihlásit i podnikatelé?
Ano, počítáme i s účastí podnikatelů.Zejména majitelé restaurací a různých provozoven mají také šanci si výrazně snížit náklady.
Mohou se obyvatelé účastnit e-Aukce, když mají uzavřenou smlouvu na dobu určitou, např. do dubna 2014?
Ano mohou, elektronická aukce je realizována na období 2 let a tito uživatelé se tedy mohou k odběru připojit po uplynutí jejich stávající
smlouvy, a to na dobu dalších 2 let. Po uplynulých dvou letech bude opětovně vyhlášena e-Aukce.
V jakém termínu bude možné začít s odběrem energií od nových dodavatelů?
Termíny zahájení odběru od vybraných dodavatelů záleží na výpovědních lhůtách smluv stávajících dodavatelů. U každé domácnosti budou
tedy různé. Standardně bývá výpovědní lhůta 3 měsíce. V takovém případě, když bude výpověď podána do konce března, může dodávka od
nového dodavatele na základě nové smlouvy začít od července.
Proč musím eCENTRE předávat kopii smlouvy, ročního vyúčtování a další údaje, včetně těch osobních?
Chceme občanům pomoci s jejich náklady, proto nejdříve pořebujeme vědět, jaké jsou a proto je důležité, abychom od občanů dostali
vyúčtování za 12 měsíců. Smlouvu s dodavatelem potřebujeme pro to, abychom věděli, kdy a jak se dá případně vypovědět a jaké jsou další
podmínky smlouvy. Zajišťujeme občanům 100% administrativní servis, což znamená, že s novým dodavatelem vyřídíme veškeré náležitosti a
lidé si nebudou muset přechod k novému dodavateli zajišťovat sami. Další osobní údaje potřebujeme, abychom mohli zajistit přípravu smlouvy.
Kde mohou obyvatelé zjistit, na jak dlouhé období mají uzavřenou smlouvu se stávajícím dodavatelem, pokud to není z jejich
smlouvy zcela zjevné nebo jí třeba nemohou najít? Tuto informaci jim musí poskytnout stávající dodavatel - na kontaktní lince.
Jaké jsou záruky, že během 2 let trvání smlouvy nedojde ke změně ceny ze strany dodavatele?
Dodavatelé před aukcí musí akceptovat zadávácí podmínky, které obsahují různé garance, mimo jiné i garanci nezvyšování ceny po dobu
trvání smlouvy a 100% garanci tolerance odběru, což znamená, že pokud lidé odeberou méně elektřiny nebo plynu, než v minulém roce, není
to problém.